bootje varen, autorijden naar Talin(Estland)

21 oktober 2021 - Tallinn, Estland

De nacht veerboot, wat een avontuur. Goed en wel ingescheept, gegeten, en aan spelletje begonnen toen het steeds harder ging waaien. En golven. En tegen. En de boot schommelen en stampen. En wij geen en weer. Martin werd er zelfs even misselijk van. Op tijd naar bed, maar slapen lukte niet zo goed. Het ging steeds harder waaien en de boot begon steeds meer te schudden, wiegen en op een neer gaan. Ik had visioenen van auto's op het parkeerdek die allemaal op een hoop lagen als zielige schroothopjes. En door het geen en weer bewegen had je het gevoel uit je bed te vallen. Ja slapen was er maar beperkt bij. We wilden tussen 6 en half 7 op staan, maar hadden ons betekent met de zone tijd verschil. We moesten dus om 5 uur onze tijd opstaan. En net terwijl het weer rustiger werd een we eindelijk in slaap vielen.

Maar goed,  het moede lijf uit bed gehesen, aangekleed en ontbeten. Prima.

Om 8 uur begon het ontschepen. De boot was echt tot de rand gevuld met vrachtauto's en gewone auto's. De meeste vracht auto's moesten er achteruit uit. Dat kostte veel tijd. En wij konden er pas uit als de vracht auto's er uit waren. En vak apart het vullen en leg maken van een veerboot.

Maar goed, eindelijk vrij, paldinski in, een oude Russische kern onderzeeër haven. Alles ademt daar nog Rusland. Indrukwekkend om te zien.

Daarna door naar een waterval, ook weer mooi, kijk maar bij de foto,s. Toen was het tijd voor een kop koffie. Restaurant 1 laag aan het strand, maar bleek gesloten. Wel waren daar allemaal surfers in de woeste golven bezig, moeite plek. Door naar de volgende koffie. Was een soort geüpgraded bus hokje. Prima koffie en lekkere oliebollen gevuld met jam of hüttenkäse. Eindelijk mochten we onze QR codes laten zien, en mondkapje op.

Daarna nog een laatste uitkijkpunt overzee bezocht.

Door naar Tallinn, ons hotel daar. Beetje middeleeuws, leuk. Hier blijven we 2 nachten, even wat rust.

Na ons geïnstalleerd te hebben op pad door de oude binnen stad. Eerst nog weer geluncht bij een bakker met lekkere dingen, ziet een hartig. Rondje gelopen om de citadel, allerlei gebouwen bezocht, gefotografeerd. Wel vermoeiend dus terug naar het hotel. Wel ligt nu de verloren nacht rust in te halen en haar lijf wat rust te geven, ik zit de blog te schrijven met bijna mijn ogen dicht. Straks lekker uit eten. Wel mondkapje op, dat is hier dus wel. En vroeg naar bed.

1. Hennie Tollenaar:
    21 oktober 2021
    Je maakt van alles mee op zo’n reis.
    Hennie