een dag in Tallinn

22 oktober 2021 - Tallinn, Estland

Vandaag en min of meer rustig dagje. Om negen uur ontbijt en de dag en komende dagen gepland. Het ontbijt was in een soort bal zaal.  Vanochtend gelopen naar de foodhallen van Tallinn, Balti Jaarna Turf. Veel groenten en fruit en ander eten, op de verdiepingen kleding en zooi. Even een koffie momentje ingelast. Toen op naar een lunch locatie, het werd de Old Hansa, en restaurant dat doet of het middeleeuws is. Martin wilde cola, maar dat bestond in de 15e eeuw nog niet. Wil kreeg wel sinaasappel sap, maar wij vragen ons af of dat toen wel bestond? Eten was prima, maar betalen kon wel weer electronisch. Ze eten duidelijk van 2 walletjes. Daarna een guided tour gedaan over de Russische tijd van Estland. De gids betaal je dan pas op het einde wat je vind dat het waard is. Dit zeer alles wel in een bijzonder daglicht. Wij zijn al helemaal onder de indruk van 5 jaar onderdrukking. In Estland was het 50 jaar en kon je elke dag opgepakt worden als je buurman je aangaf. En deze pikte dan jouw spullen in. Bizarre tijd. En dit allemaal verteld terwijl we door de stad rennen naar gebouwen die betrekking hadden op dit verhaal. Mooie ervaring.

Daarna warme chocolade melk in het oudste café van de stad. Toen nog even naar het KBG museum. De plek waar tussen 1941 en 1990 mensen werden ondervraagt, gemarteld en geëxecuteerd werden, of verbannen naar Siberië. Brrr

Nu terug in het hotel, dat is trouwens giga groot.

Even rust en straks nog uit eten.