door estland

23 oktober 2021 - Valga, Estland

Vandaag een reis van Tallinn, noordelijkste punt van Estland naar Valga tegen de grens met Letland. Eerst langs een waterval, maar die was wat magertjes, en het is maar 4graden, en het waait een het regent. Brrrrr. Gauw maar weer in de auto. Lekker warm en droog. Via provinciale wegen naar het zuiden. Afwisselend bos en landbouwgebied. Maar weinig boerderijen te zien. Hier een daar wat grote staatsboerderijen van de Russische tijd. Het ziet er welvarend uit. Onderweg even een tussenstop voor wat koffie en een hap in een klein benziene stationnetje. Door naar Tartu, een best wel grote stad. Gekeken bij de kussende studentjes fontein, paar kerken, maar die waren dicht. Toen naar een ruïne van een kathedraal, verwoest in 1543 door de orthodoxe Russen. Heel imposant om dit te zien. Toen maar weer opwarmen met koffie, deze keer, verrassend, zonder een hap. Door naar Valga, en uurtje rijden. En B&B deze keer. De man spreekt nauwelijks Engels, wilde contant geld en leuk iets verrast ons te zien. Maar alles was in gereedheid, schoon en zo. Kamers met 3 bedden. Wat oubollig, maar we gaan het redden. Ontbijt is er niet dus eerst naar de supermarkt om ontbijt spullen te halen. Daarna door naar wat een authentiek Estland restaurant leuk. We waren de enige gasten, moesten aan de bar eerst de QR code laten zien, toen aan de bar ons eten bestellen van een kaart op de muur in het Ests. Gelukkig legde de dame wel een beetje uit wat het allemaal was. Een eenvoudige maar voedzame maaltijd werd het. En snel geserveerd, ze mogen hier blijkbaar niet lang tafelen. Op naar huis. Speletje, verslag schrijven, foto's uploaden en naar bed.