kaunus

25 oktober 2021 - Kaunas, Litouwen

Na een eenvoudige doch voedzame ontbijt en rondwandeling gemaakt door Klaipeda. Het was fris maar wel lekker wandel weer. Op ons gemak de oude binnenstad bekeken. Zag er totaal anders uit dan gisteren in het donker. Ook even langs de rivier gelopen die de stad in tweeën spijt en de bron van de welvaart was. Daarna in de auto op weg naar Kaunus, in een keer gereden, geen tussenstops. Snelweg, veel landbouw grond gezien.

In Kaunus direct naar het hotel, ingechecked,ingericht en de stad in voor een lichte lunch. We wisten van een soort helling trambaan, maar om die te vinden was nog een hele kunst. Google Maps laat one steeds meer in de steek. Uiteindelijk zijn Martin en Ina de heuvel opgelopen om naar het boven station te gaan, dat de tank naar beneden te nemen en ons dan de lokale door te geven. Terwijl ze onderweg waren bedachten Wil een ik dat we gewoon de richting noorden moeten volgen. Met als resultaat dat M&I en wij tegelijkertijd tijd bij het onderstation waren. Dat kun je voor één euro naar boven en beneden. Boven kwam je uit bij een heel moderne RK kathedraal, wit, rechthoekig en heel groot. Even binnen gekeken en toen met de lift naar het dak van de kerk. Dat was een terras waar je een weids uitzicht hebt over de stad. De zon scheen, wel wat koud en winderig.

Weer met de lift naar beneden, daar buiten op het terras in de zon en koffie gedronken ( of chocolademelk of sap) en dat eind oktober.

Nog even rond gekeken bij wat monumenten.

Terug naar het hotel even een rust moment genomen. Om 7 uur op naar een restaurant.

Optie 1: gregorgisch, helaas vol

Optie 2: London grill: gesloten

Optie 3: suchi lounge: ja open en leeg, dus we konden terecht. En heerlijk maaltijd gegeten. Onder tussen was het wel een komen en gaan van bestel diensten. Er zijn verschillende koeriers die spullen bezorgen. Het is wel opvallend dat de bezorger en de eigenaar van de zaak er Elkaar doorgaans geen blik waardig keuren. De zaak staat klaar, de koerier pakt het en verdwijnt. Heel raar voor ons.

Na de hap terug naar het hotel, paar spelletjes en naar bed