rond Vilnuis

27 oktober 2021 - Vilnius, Litouwen

Ja lieve kijkbuiskinderen, dit was het dagje wel weer. Na een overvloedig ontbijt, dat deur de uitbater als eenvoudig word omschreven, in de auto naar het kasteel van Trainer, en historische plek, de verdedigingspoort van Vilnius. We waren zo vroeg dat alles nog dicht was. Wel stond er een vriendelijke Mevrouw ons te wenken om op haar erf te parkeren voor 2 euro de hele dag. Ook waren alle wc nog dicht. En je weet dat dat een belangrijk onderdeel is van onze rij. Uit eindelijk naar binnen bij een restaurant dat nog gesloten was, maar weer mochten wel naar de wc.  Op naar het kasteel over 2 bruggen.  Het was in de middeleeuwen gebouwd en vernietigd, allemaal glorieuze dingen meegemaakt. Hebben koningen gewoond, groot hertogen etc. Maar toch helemaal vervallen. In de jaren zestig door de Russen helemaal herbouwd. Dat kun je voor zien aan de verschillende lagen van steen, onderaan rotsen met daarop met grote keien gebouwd. Daarboven op oude bakstenen, en dat boven op de restauratie met nieuwe stenen. Ze hebben alleen de buiten kant gedaan want er zijn geen gegevens hoe het er aan de binnenkant uitzag toen het bewond werd. Ook is er een museum gevestigd. We kwamen tegelijk aan met een aantal school klassen dus het was een drukke van jewelste. Eerst een app downloaden voor de rondleiding. Dan hoorde je een beetje hoe alles was. Begin leuk einde saai. Het kasteel was heel leuk om te bezoeken en rond te kijken. Veel historische gegevens over wapens, over de koningen etc. Wel een paar uur rondgekeken. Toen waren de scholen weer weg. Vrijwel uitgestorven dus. Op weg naar de auto toch gevallen voor vriendelijke vrouwtjes in souvenirs stalletjes. Paar leuke dingen voor in zelf gekocht. Dus we delen niks uit aan de kinderen. Eten jullie dat vast.

Naar een restaurant te lunchen. Veel al traditionele gerechtjes, lekker.

Terug naar de stad. Dat nog wat gekregen bij hele oude houten huizen. Merendeel vervallen maar nog steeds bewoond. En deze mensen willen niet weg. En dat midden in de stand dus. Nog even de stad bekeken vanaf en hoog gebouw, auto's B&B. M&I gingen nog weer wandelen in de oude binnenstad en een restaurant uitzoeken. Toen ze die gevonden hadden zijn we weer in een Bolt taxi gesprongen en ons als koningen laten vervoeren. Bleek een tapas restaurant. We hebben de serveerster laten beslissen wat we aten. Was een uitstekende keuze. No 2 flessen wijn er bij soldaat gemaakt, heerlijk allemaal. Goed gesprek erbij. Top. Weer in de Bolt gesprongen terug naar B&B, verslag schrijven en naar bed. Morgen vroeg op.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade