Wroclaw (Bresslau)

29 oktober 2021 - Wroclaw, Polen

Vandaag korte rit naar Wroclaw, een stad die Martin en Ina goed kennen en aan ons eigen laten zien. De route was voorspoedig. Het is prachtig weer strak blauwe hemel en een vrijwel lege nieuwe snelweg. Bij het hotel aangekomen konden we gelijk op de kamer dus perfect. Auto geparkeerd en met Bolt opgepropt naar de binnenstad. Eerst geluncht in de markthallen. Net zoiets als in Rotterdam. Dat zat achter in de hoek een onmogelijk koffiehoekje met lekkere taarten. Maar als je sluip door kruup door naar binnen ging kwam je in een soort duizend en één nacht tafreel uit waar je kunt zitten. Ouderwetse kopjes en heerlijke taart. Daarna de stad in. Werden we aangesproken door een meneer in een soort electrisch voor karretje die ons wel door de stad wilde rijden. Veel zien en niet te veel info. Prijs afgesproken en op weg. Wat wel klopte was viel gezien in een uur tijd. Wat niet klopte was de weinig info. Wat een spraakwaterval zeg. Het was een heel gezellige vent. Sprak beperkt Engels maar Redde zich prima. Echte van alles gezien, gehoord, en belangrijk nauwelijks een stap gezet. Na afloop wilde we in het Panorama een film bekijken over de oorlogs geschiedenis van de stad. Helaas uitverkocht.

Toen op ons ggemak naar het grote stads plein waar een mooie fontein is. Daar in de zon en biertje gedronken. Kregen we brood met reuzel en kaantjes bij. Schijnt zo te horen. Smaak, tja...

Verder rond kijken. Martin was dwergjes aan het verzamelen. Tijdens de Russische tijd was een groep beginnen met plaatsen van metalen dwergjes in de stad als stil protest. Nu staan er bijna achthonderd in de stad. En Martin wilde er zoveel mogelijk vinden een fotograveren. Kwam bij ca vijfentwintig jaar toen was zijn batterij leeg.

Nog even in een chocolade café/winkel chocolade drank gedronken, ik met blauwe kaas er in gesmolten. Martin met sinaasappel en gember. Bijzonder maar lekker. Toen naar een restaurant met traditioneel pols eten. Ook daar kregen we brood met reuzel. En andere deze keer, maar mijn smaak zal het niet worden. Het eten daar in tegen geweldig. Het voorgerecht was een mooi kleine portie dus het hoofdgerecht zou ook wel klein zijn. Nee hoor. WIl kreeg twee beeflappen in pruimen saus en ik twee vakken lappen. Wel alles opgegeten.

Na enig natafelen de dag van morgen besproken. Plan was om naar Leipzig te rijden en daar te overnachten. We vonden nl ruim negenhonderd op in een dag veel. Maar met de Tussenstop weinig in 2 dagen. Daarom het besluit genomen om toch maar in een dag naar huis te rijden. We ontbijten om acht uur. Dan inladen en gaan. Op tijd rust nemen en wisselen van bestuurder. Zoals we op vakantie gingen naar Italië. De reis is ook vakantie.

Ik denk niet dat ik morgen al de blog schrijf om het af te sluiten. Het zal wel zondag worden.