naar Litouwen

24 oktober 2021 - Klaipeda, Litouwen

Lief dagboek, ik ben zo dronken als een tot, hoe dat komt, lees het einde van dit verhaal.

Het begin allemaal onschuldig met een eigen gemaakt ontbijt in de B&B waarin we sliepen. De eet en recreatiezaal is eigenlijk de garage, maar dat maakt niet uit, ontbeten lupa gemaakt, koffie in thermos kan, en toen moesten we krabben. De auto zat onder een dikke laag ijs. Wat een gezwoeg. Eindelijk alles ingepakt en op weg. We wilden zo snel mogelijk door Letland geen ivm de restricties daar. Daarvoor bij het ontbijt de elektronisch formulier ingevuld, easy. Dat was heel wat anders dan het formulier dat we voor Litouwen moesten invullen. Dat viel niet mee, kostte ons heel wat hoofdbrekens voor we dat ingevuld hadden. We hopen dat we het goed gedaan hebben, we kregen in elk geval bevestiging via e-mail. Maar goed. Valga ligt strak tegen Letland aan dus we waren in 10 minuten in Letland, we hadden paspoorten, QR codes en de e-mail van het meld formulier in de aanslag. En wat denk je, niet eens iets van een grens gezien, alleen een bord dat we welkom zijn in Letland.

Rijden dan maar. We hadden uitgerekend dat we het Litouwen konden halen met de benzine. In Litouwen kost het maar 1.40 euro. Tussen stops waren eigenlijk alleen nodig voor toilet bezoek en lupa opeten.

Eerste indruk is dat Letland een lagere welvaart heeft dan Estland, te oordelen aan de start van de huizen. Veel achterstallig onderhoud. Maar ook veel bos en landbouw. Iets naar de route laag en groot kasteel dus die opgezocht. Dat viel niet mee omdat omdat Google dat helemaal goed aangaf. Ondertussen was er grote beland om een WC te vinden. Helaas was het kasteel met alles wat er bijhorende gesloten, logisch natuurlijk, de lockdown. Toen vonden we een soort camping, ook dicht. Toen een groot parkeerterrein en dat was een start punt van wandel routes, daar wel een WC, wat een opluchting. Parkeren kostte wel 2,50 maar WC was gratis. De koffie uit de thermoskan op gedronken en eerste deel van lupa. Maar met dit alles extra kilometers gemaakt (en we hadden net genoeg benzine on Litouwen te halen)

En door, buitenring van Riga gereden, in Letland leiden alle wegen naar Riga. Dus weinig ervan gezien, het enige markante was de tv toren.

En door, niet gestopt, en bang dat we allemaal van de weggehaald zouden worden als illegale buitenlanders. Maar dat gebeurde niet.

Door naar de grens, 80, 60, 40 etc km, en de tank steeds leger, benzine lampje begon te branden net toen we de laatste benzine station voorbij reden. Slik. Voorzichtig door, grens met Litouwen over, ook geen enkele grenscontrole. En verder, het eerste tank station was nog 16 km, en zoveel konden we volgens de boord computer nog rijden, samen geknepen billen. Gelukkig liet Google ons weer in de steek en kwamen we bij een benzine station die Google niet kent. Gered. Hoewel, de bediening van de epomp was in het litouwens en je moest met de pas vooraf activeren. Zelfs met Google translate kwamen we er niet uit, aan het eind van het liedje een bon dat er niks was afgeschreven. En toen konden we Engels kiezen. 50 liter getankt, en dat is ook de macimum capaciteit van de tank. Op het nippertje dus. En door naar Klaipeda. Onderweg gestopt bij de heuvel met de kruisen. Of door een paar mensen en paar grote kruisen op een heuvel geplaatst. In de loop van bijna 150 jaar staan er nu wel 30000 en komen er elke dag nog kruisen bij, ziet de foto's. En door. Bij Klaipeda nog een bezoek gebracht bij de Hollandse pet. En rots in de vorm van een Hollandse marine pet van lang geleden. Aan de Oostzee. Mijn of meer een steile kliffen. Net voor zonsondergang. Mooi om te zien. Bij de kloof word de lucht recht omhoog geduwd. Prachtig voor een stel paragliders. Door naar het hotel. Waar we kleine kamers geboekt hadden. Laat ik het zo zeggen, nog niet eerder deze reis zulke grote kamers gehad voor zo weinig geld.

Nog even uit eten geweest. Ina vroeg de ober om typisch litouwens drank. Hij kwam aanzetten met 7 verschillende dranken, en proef glaasjes. Na uitgebreid proeven allemaal een grote vol gekozen. Daarnaast heb ik nog een liter Litouwen bier gedronken. Dus zie regel 1.

Het eten was ook geweldig lekker. Dus een ruime fooi gegeven. Moe maar voldaan terug naar het hotel. Verhaal geschreven. En toen kwam er een olifant met een grote snuit.......