San Martin

18 augustus 2018 - Gherla, Roemenië

Naar san martin

Om 9 uur een eenvoudige maar erg lekker ontbijt genoten
Toen op pad, via een route uit ons Roemenië boek, dat erg mooi moest zijn naar San Martin, de plaats waar Ina veel werk verzet en voor verzet.

We reden de route in tegen gestelde richting dus we hebben een paar hoogtepunten gemist. En anderen waren en beetje gewoontjes, vergeleken met wat we al gezien hebben deze vakantie,. Wat altijd mooi blijft is het betere bochten week in de bergen en heuvels. Hoewel we nu de Karpaten achter ons laten blijft het ruw terrein.

Wat ook heerl mooi was bij Surdestie was de prachtig beschilderde orthodoxe kerk. In d orthodoxie gaat het om anbiddingg en leren van de bijbel met afbeeldingen.
Daarna door naar een door UNESCO beschermde houten Grieks katholieke kerk. En van de hoogste houten kerken in Europa. Binnen in troffen we eennenagels talige gids die honderd uit legde over het verschil tussen Grieks en orthodox. Grieks is katoliek (met een paus) maar met de byzatijnse traditie.

De kerk zelf was oud en debeschilderingen vervaagd, maar nog steeds heel indrukwekkend.

Toen weer door, naar San Martin via Bain Mara, Dej, Gherla.
Onderweg nog een paar keer gestopt, gelunched in Bain Mara
En bloemen gekocht voor onze gastgezinnen in San Matin. We verblijven bij twee verschillende echtparen die Martin en Ina goed kennen, en die zussen van elkaar zijn. Wil en  ik slapen bij Anne en Fasil, Martin en Ina bij Rosa en Ferry. (die spreken appen Hongaars en Frans)
Éérst bij Anne en Fasile bloemen gebracht en boerta gegeten. Toen bij Rosa langs en hun (Engels sprekende) dochter  Betty. Daar ge babbels met handen, voeten en Google translate, heerlijk gegeten, en nagetafeld met Betty
Het valt niet mee om nucht er te blijven, zonder te vragen werd er bier ingeschonken voor ons allen, alleen Wil was snel genoeg om om water te vragen, Martin en Ina moesten 2 glazen bier weg werken terwijl ze het niet lusten, hihi, ik wel

Tijdens het eten kwam ook nog de zelfgestookte Palenca op tafel, van pruim. Die was erg lekker. Maar na 3 glazen ook maar geweigerd, NEM is een belangrijk woord hier, 3x NEM betekend echt niet meer, (dankjewel Gertjan voor deze belangrijke aanwijzing)

Om 21 uur naar onze hosts terug
Nóg een uur heel leuk gesprek gehad met opnieuw handen, voeten, Google translate EN pen en papier, dat laatste bleek heel effectief. Wat iets lezen gaat veel handiger dan horen.

Nóg twee biertjes weggewerkt en nu blog schrijven en dan slapen. Het is wel heel raar, wil en ik liggen op een bedbank in twee verschillende  kamers, dat is in ons bijna 25 jaar maar zelden gebeurt.