1107 Op walvisjacht in Tadoussac (nu met video)

11 juli 2017 - Tadoussac, Canada

Na weer een prachtig en lekker ontbijtIMG_0910 bij de host kaarten geregeld voor een walvis/dolfijn cruise in Tadoussac
op ons gemak ons geprepareerd (lange broOKek, jas mee etc) op weg naar Taduossac.
dat was 35km verder op en moesten we met een (gratis) pontje over de Saway fjord naar de overkant.

Dit Fjord word gevoed met een rivier, komt uit op de St Laurens rivier, waar deze net de zee ontmoet. Door deze unieke combi van stomen is deze plek heel voedselrijk en komen er wel 11 soorten walvissen/dolfijnen naar dit gebied. En heel veel vogels. We zijn benieuwd wat we te zien krijgen.

Aan de overkant door naar Hotel Tadoussac om daar te parkeren, en er zou daar een shuttle klaar staan. deze hebben we nooit gezien, dus zelf maar op pad on te kijken waar het was. na enige omzwermingen eindelijk op de plek waar de boot vertrekken zou om 13:00, haden nog even tijd om rond te kijken.

Aan boordIMG_0817 werden we vooral in het Frans met soms wat engels uitgelegd wat we (zouden) zien. het duurde 3 uur en uit eindelijk veel Minkewalvissen gezien en de Beluga's witte dolfijnen. de "Gids"(die haar eigen bookje over de walvissen promote) wist aan het eind van de trip een hele rits op te noemen, maar wij betwijfelen of we die gezien hebben.IMG_0828IMG_0836  IMG_0874

We hebben niet veel foto''s. voral zelf gekeken en zo nu en dan gekiekt (en kijk even bij de video's)

Midden op zee werd het ontzettend koud (daar komt water uit de diepte omhoog (weer door de unieke ligging) en dat water is 4C) hebben we ons een tijdje startegisch terug getrokken naar de omsloten ruimte van de boot, daar was het aangenamer.
Later weer naar buiten en omdat we toen weer dichter bij land kwamen was de wind weer warm, heet zelfs, bijna een soort fohn.IMG_0910
Terug aan land begon zich de lucht dicht te trekken met donkere wolken, dus snel naar de auto.
Net op tijd, op de pond terug naar de overkant  regende het verschrikkelijk hard, en op we naar de B&B ook nog een paar keer.
In Saint Simeon gegeten bij het eerste restaurant dat we tegen kwamen en toe naar de Kamer. Ik had een behoorlijk hoofdpijn gekregen, dus pijnstillers, warm douchen en toen een paar uur geslapen. Nu het verslag voor onse trouwe (en niet Trouwe) lezers schrijven. WiFi blijft een uitdaging

Morgen een nieuwe dat, op naar de overkant, spannend...