Transfagarasan

6 augustus 2018 - Comuna Arefu, Roemenië

Hallo, een enerverende dag achter de rug. De beroemde route door de bergen genomen. TopGear had het er over en ook alle boeken zeggen dat je die moet rijden. En geweldige slinger weg door bergen en dalen, links rechts op neer

Maar voor we er waren had nog wel wat voeten in de aarde. Om 7 uur opgestaan, ontbijt gehaald uit een vroege winkel en ontbeten. na wat verwarring waar we de sleutel moesten achterlaten en 10 minuten passen en meten bij de auto eindelijk uitgevonden hoe we de koffers een rugzakken goed in de auto kwijt kunnen zodat we er zelf ook  nog inpassen.

Op weg. Helaas niet goed opgelet en de verkeerde berg weg genomen. Dat kwamen we na ruim 50 kilometer en ander half uur achter. Beetje jammer. Toch maar omgekeerd en om 12 uur waren we dal bij het begin van de transfagarasan. Joepie.

We een geldige weg, onderweg regelmatig gestopt on te kijken foto's maken, lunchen, illegaal plassen etc.er moest ook nog een geweldige waterval zijn,  de Balea, en wat denk je. Gevonden! Dat was in Canada we anders.  Heel mooi en heeeeel toeristisch. Grote opstopping op de weg iedereen parkeert maar wat hij wil. In de kant half op de weg, aan beide kanten dus dat schiet niet op. Om niet op te vallen parkeerden wij ook maar half op de weg.

Behalve de waterval ook nog iets anders typisch Roemeens gegeten: Laugos(of zoiets) en in olie gefrituurd pannenkoek met room en kaas.  Prima tussen hapje. Martin en ik reden telkens om beurten een we wisselen alle vier voortdurend van voor naar achter in de auto om alles goed te kunnen zien. Foto's van dezer rit upload ik als we terug zijn inNL.

Toen we bijna bij het hoogste punt waren sloeg het weer plotseling om. Van licht bewolkt naar dichte mist. Zag niks meer. En alle verkeer stond vast omdat op de top weer iets toeristisch was en de weg weer geblokt.  Eindelijk voorbij, tunnel,  en weer mooi weer. Weer via vele slingers door gereden naar onze volgende overnachting plek waar we om 6 uur aankwamen. Bij een stuwdam en een water kracht centrale. Hier typisch regionaal gegeten, lokaal bier en wijn. Op de kamer nog een potje Take 5 gespeeld en toen slapen.  Het Wi-Fi is hier best wel slecht dus pas des morgens vroeg de blog kunnen vullen. Tot later.