Piatra Neamt

14 augustus 2018 - Piatra Neamt, Roemenië

Wat een dag lieve lees kindertjes

Na een stevig ontbijt buffet en betalen bij onze prachtige accommodatie op weg naar onze volgende stop. Via slinger wegen en gaten in de weg op Naar Piatra Neamt. Geen flauw idee wat daar te doen is maar wel een Cosy Appartment geboekt via Airb&b

Onderweg kwamen we langs een dagbouw mijn waar uit lava van een oeroude vulkaan allerlei mineralen word geoogst. Daarna tanken in Gheorghie, volgens informatie van Ina een plek waar je echt niet wil zijn.  nou, Wat wij er van zagen was heel mooi en welvarend

Vervolgen we onze weg naar Lacul Rosa, volgens de legende rood van het bloed van alle slachtoffers van een aardverschuiving in de 19e eeuw. Wat een tegenvaller was dat. Vooral een commercieel uitgebuit stukje water. Gauw weer door.nu door de kloof bij Bicaz. Loodrechte en overhangende rots wanden aan beide zijden van de weg. Bussen en vrachtwagens moeten op het midden van de tweebaansweg om niks te raken.  Leuk rijden daar, op er neer, haarspeld links, haarspeld rechts. Genieten dus.

Op onze bestemming, krijgen we geen kontakt meer met onze verhuurder.  Dan maar aangebeld, die mensen kenden onze verhuurder niet,  en hun huis werd ook nooit verhuurd.  Daat zaten we dan..... verdwaald en verloren. Kontakt gezocht met Airb&b, maar die konden het ook niet oplossen.  Dan maar op booking punt com gekeken. Daar was nog een appartement beschikbaar voor 4 personen. Gauw geboekt en kontakt gezocht met de verhuurder. Deze was echter net de stad uit en kon alleen een niet Engels sprekend iemand regelen voor de sleutel.  Half 4 bij de koffie shop voor de ingang van het appartement.

De man wist door de telefoon wel te melden dat de Palenca klaar stond, yoghurt in de koelkast, croissantjes in de keuken, koffie zetter met koffie staat klaar etc. Top ontvangst en de Hongaarse Daniele was ook ruim op tijd. Net als wij.  Zo kwam alles goed,  Wil en ik hadden wel een flash back naar Londen toen we om elf uur 's nachts nog en nieuw onderkomen moesten regelen omdat ook iets mes was gegaan met airb&b...

Na bijgekomen te zijn de stad in.  Niet spectaculair. Dan zelf maar iets verzinnen. Een restaurant tocht,  csoep bij de ene, hoofd gerecht bij de volgende, en toetje bij de 3e.

Viel nog niet mee om soep te vinden, maar gelukt. Toen 2 orthodoxe kerken bezocht,  in beide was een dienst aan de gang, bij een zelfs een processie rond de kerk.  Heel indrukwekkend hoewel weer hebben idee hebben wat daar gebeurde. Voor het zelfde geld waren ze en boodschappen lijstje aan het opzeggen, maar gezien de mensen lijkt ons dat niet waarschijnlijk.

Hoofdgerecht gegeten,  lekker in een restaurant, er ging wel iets mis wat ik zat plotseling met een pul bier van een liter voor mijn neus.

Door naar het nagerecht, cocktails,  Wil, Martin en Ina een pinacolada en ik en Flying Scotsman. lekkere afsluiting van een bewogen dag.

Had ik al gezegd dat we op de 5e verdieping zitten? Jammer dus dat toe weer terug kwamen de lift kapot bleek.... 5 verdiepingen is best wel veel treden,  hoopdat ie het morgen weer doet met de koffers...