Op naar Farcasa

15 augustus 2018 - Farcașa, Roemenië

De lift nog steeds kapot dus met de trap naar beneden om ontbijt te halen. Het blijkt dat het vandaag en nationale vrije dag is ivm Maria hemelvaart. Dus dat met die lift gaat nog wel even duren.

Lekkere broodjes mee naar boven, ontbeten en wachten op Daniëlle dit hijgend en puffend boven kwam.  De sleutels overgedragen en de auto ingeladen,  inderdaad: Met alle koffers naar beneden via de trap. Mm pfff fff

De auto stond de hele nacht op een betaalde parkeer plaats naar bleek van een hotel. Dus toen we wegreden bij de slag boom vroeg de bewaker welke kamer we hadden. Zonder er bij na te denken antwoord Martin:61, het nr van ons apartement. Ok, zegt de bewaker en we rijden weg  zonder te betalen. Pas dan realiseren we ons dat de bewaker dacht dat we in het hotel thuis hoorden,  wat een bak, toch mooi 12 euro uitgespaard.

We bezochten nog een houten synagoge, aan geraden door de synagoge in Boekarest. De buien kant was nog origineel oud hout.  De rest nieuw hout. In de jaren 30 was de halve stad joods, no zijn er nog maar een paar,  derest is naar Israël verhuisd,  de 2e wereld oorlog is hier geruisloos voorbij getrokken zonder deportaties.

Daar na op weg naar onze volgende stop,  Farcade

Eerst naar een groot stuwmeer,  jaecht groot,  alleenwas het daar en enorme drukte van belang, er was iets bijzonders aan de hand dus wij zo goed en zo kwaad als het ging verder gereden. Nu was er politie om te zorgen dat de weg niet werd geblokkeerd met geparkeerde auto's zoals we dat tot nu toe steeds zagen. Een wat dus zorgt voor gigantische opstoppingen. Ik denk dat de rij geparkeerd auto s misschien wel 4 kilometer lang was. Dat betekend dus dat de laatste mensen die kammen er dus een hele lange trippel voor over hadden om bij dat festival te komen,  nou, wij niet dus.

Dor lang het water, allerlei zijwegen in on te proberen vlak bij het water te komen, maar dat was onmogelijk.  Wel op een aantal plekken prachtige panoramische overzichten.

Het was een relatief korte rit vandaag dus on twee uur waren we bij on s pensioen/hotel.  Pprachtige kamers, risnte badkamer,  ptoe balkon, waar ik nu zit te schrijven, wachtend op een naderend onweersbui.

Ingecheckt,  ggeïnstalleerd, en wat gedronken in de tuin bij het pension. Mooie plek. Dat gaan we straks ook eten.

Nog  een rondje dorp, kerkje en toen langs en stroompje naar de bredere rivier. Onder tussen kwamen de eerste donderkoppen over de berg toppen heen. Bij de monding van het kleine stroompje hebben Martin en ik nog gezwommen,  hoewel dat wel een hele optimistische beschrijving is van de echte situatie. Stotend en bezerend aan rotsblokken afdrijven. Wel lekker fris.

Ik had het net over die onweersbui,... niks aan de hand, gewoon droog bij een gekomen. Maar nu ik zit te schrijven betrekt het wel behoorlijk en de donder komt steeds dichter bij. Tot 8 uur kan het blijven spoken, dan weer droog, komen n dagen zijn de voorspellingen ook regen en onweer. Weer zien wel

Straks dus eten.  Tot morgen